ارس؛سرزمین زیبایی ها

ارس؛سرزمین زیبایی ها

این وبلاگ سعی دارد زیبایی های بی نظیر منطقه آزاد ارس را که از نقاط بکر و دیدنی ایران و دنیا است تاحد توان بشناساند

بایگانی

کاروانسرای خواجه نظر (عباسی)

جمعه, ۲۴ آذر ۱۳۹۱، ۰۷:۵۳ ب.ظ



اروانسرای خواجه نظر (عباسی) یکی از 999 کاروانسرای ساخته شده در زمان شاه عباس صفوی می باشد .
تاورنیه فرانسوی این کاروانسرا را دیده و می نویسد :
خواجه نظر یکی از ارامنه معتبری بود که از جلفا خارج شد و چون در تجارت ترقی کرد و نزد شاه عباس کبیر و جانشین او شاه صفی اعتبارات حاصل نمود ، او را کلانتر ملت ارامنه کردند و به افتخار وطن اصلی خود جلفا 2 کاروانسرای بزرگ در آنجا بنا کرد که هنوز در طرفین رودخانه باقی هستند 1001000 اکو در آنجا خرج کرد ، اما این دو بنای عالی به واسطه فوت بانی ناتمام ماندند .



جیمز کاروی نیز این بنای تاریخی را دیده و یاد می کند :
در این نکته کاروانسرای بزرگی به واسطه یکی از ارامنه به نام کوجیا نظر (خواجه‌نظر) با هزینه گزافی بنا شده که متاسفانه رو به خرابی می رود و کس نیست که به تعمیر آن اقدام کند و فقط چند تن ارمنی در آن سکونت دارند.
در 5 کیلومتری جلفا کاروانسرای ویرانه ای وجود دارد که بنای آن در زمان شاه عباس کبیر با هزینه خواجه نظر ارمنی از مقربان درگاه شاهی به عمل آمده ، وی از ارامنه ای بود که در زمان شاه عباس به اصفهان به اجبار کوچانده شدند و در آنجا کارش بالا گرفت و مورد عنایت شاه واقع شد ثروت ومکنت کلانی به هم رسانید و با اجازه شاه بر روی ویرانه های زادگاه خود کاروانسرای بزرگی از سنگ و آجر بنا کرد تا مسافرانی که از آب ارس می گذرند شبی را در آنجا استراحت کنند و سحر گاه راهی سوجیا یا شجاع امروزی شوند .
عبدالعلی کارنگ می نویسد :
ویرانه کاروانسرای خواجه نظر ارمنی معروف به شاه عباسی واقع در ساحل رود ارس قرار دارد که این کاروانسرا به نام کاروانسرای جلفا معروف است .
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۰۹/۲۴
مهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی